Några kunder
VR Sverige, ISS Sverige, Stora FM-boken, Kammarmusikens Vänner, Alcro, Lotus Travel, Sankta Katharinastiftelsen, Nordkap, Peter Sotare, Byggfakta, Campido, Naturhistoriska riksmuseet, Månpocket, OhlanderGruppen, Musik i Gryt med flera
Så här jobbar jag med AI-genererade bilder
Ibland är det egen genre – det kan synas att det är AI. Ibland ska man komma nära verkligheten utan att hamna i ”den kusliga dalen”. Ibland ges tankar och kreativitet en otrolig frihet.
Film
Jag filmar med mobilkamera, sätter ljus och ljud. Jag klipper, redigerar, lägger in intro och outro. Och lägger på musik.
VR Sverige
Intervjun är en av tre i en fortlöpande serie. Den filmades på förmiddagen, kunden hade den hos sig på eftermiddagen och kunde då lägga ut den på sitt intranät.
Stora FM-boken
Intervju med Kati Barklund, ordförande IFMA. Om en FM-bransch i förändring. Före, under och efter pandemin. På www.storafmboken.se finns även en intervju med Magnus Kuchler, EY Sverige.
Christer Ekelund pratar om vikten av kommunikation.
VR Sverige
Intervjun är en av tre i en fortlöpande serie. Den filmades på förmiddagen, kunden hade den hos sig på eftermiddagen och kunde då lägga ut den på sitt intranät.
Stora FM-boken
Intervju med Kati Barklund, ordförande IFMA. Om en FM-bransch i förändring. Före, under och efter pandemin. På www.storafmboken.se finns även en intervju med Magnus Kuchler, EY Sverige.
Christer Ekelund pratar om vikten av kommunikation.
Sagt om mig
När jag jobbar med Joakim är det som när jag jobbar med de artister jag väljer; en spännande och kreativ process in i det okända med den fasta övertygelsen om att resultatet kommer bli lysande.
Jag är sedan 30 år konstnärlig ledare för ett antal olika festivaler inom klassisk musik över hela landet. Jag sätter program, engagerar världsartister och ser till att genomförandet är ärligt mot den vision jag utgick ifrån.
Övertygelsen om hur viktigt uttryck och upplevelser är för oss människor blir om möjligt bara förstärkt med åren. Upplevelsen börjar oftast med de beskrivande ord och bilder som är det första en publik möter i annonsering och marknadsföring – en känsla måste förmedlas, en känsla om att detta får jag för fan inte missa!!
Joakim har den där sällsynta förmågan att realisera den intuitiva känslan som måste fram i handgriplig kommunikation. Han skapar nya hemsidor och all annan kommunikation internt och externt som krävs för att festivalen ska lyckas, lira och kommunicera. Han väljer bilder med stor känslighet och han har en träffsäker grafisk säkerhet.
Kommunikationen måste skapa intresse för festivalen och dess form och bilder utgör en viktig del när man som besökare sedan minns vad man faktiskt varit med om.
Tack Joakim för att du ger den konstnärliga visionens vingar – inspiration.
Per Nyström, cellist & konstnärlig ledare
Jag har jobbat med Joakim i ”hundra år”. Att det blivit så länge är enkelt att förklara.
Joakim är mångsidig och engagerad. Han levererar.
Från början handlade det om grafisk formgivning men allt eftersom digitaliseringen tagit över handlar det nu om nästan allt. Utan att vara nedlåtande kan man säga att alla företag har ett stort behov av bulk-kommunikation. Kommunikation är allt, för alla verksamheter. Det som inte kommuniceras existerar inte. Alltså måste man ha tillgång till generalistkompetens.
Och där kommer Joakims kunskaper till pass. Följa övergripande strategier på ett lyhört sätt. Bygga hemsidor. Internkampanjer från HR. Skyltar. Små flyers i några få ex. Tjocka broschyrer i stora upplagor. Närvaro i sociala medier. Och inte minst att han tar hand om hela processen, från skiss till leverans från underleverantörer. Och Joakim har inga problem med att de ofta handlar om korta tider.
Christer Ekelund, VR Sverige, Marketing & Communication Manager
Studenterna på Affärshögskolan skulle bara veta att Joakim också bidragit till att de får en ny karriär.
Jag är bland annat utbildare på Affärshögskolan. För en tid sedan skrev jag en bok som heter Stora FM-boken för alla som vill förstå Facility Management. Boken är fullspäckad med fakta som måste presenteras på ett pedagogiskt sätt. Så att läsaren orkar ta till sig innehållet.
Joakim tog hand om hela formgivningen, från helheten ner till minsta lilla figur.
Jag är imponerad över hur han skapade hundratals tabeller, kurvor och diagram som verkligen lyfte fram innehållet på ett intressant sätt.
Boken har fått mycket beröm från det stora FM-samhället och inte minst från studenterna på affärshögskolan. Ibland tänker jag: de skulle bara veta vad Joakim betytt, i arbetet från torra manus-sidor till en lättillgänglig faktabok. Förmodligen har hans arbete hjälpt till så att mängder av kunskap verkligen berikat elever och andra och därmed lyft fram nya karriärtankar.
Micael Larsen, författare, arbetsplatsstrateg, utbildare, föreläsare och partner i FM Competence.